Thursday, May 25, 2017

Melombong Zcash.

Persoalan pertama di minda, apakah ZCash?

Ok, kalau imbas kembali post pertama iaitu Bitcoin Sebagai Matawang, anda boleh dapati selain bitcoin, terdapat cryptocurrency lain yang bernilai dan didagangkan di dunia sekarang. Antara matawang yang rancak didagangkan adalah Bitcoin (BTC), Litecoin (LTC), Ethereum (ETH), Ethereum Classic (ETC), Ripple (XRP), Dash (DASH), Monero (XMR) dan ZCash (ZEC). Kalau tengok di Coinwarz pula, terdapat senarai matawang mana yang paling mendatangkan keuntungan dari segi Mining Profit Ratio vs. BTC Mining berdasarkan kepayahan melombong matawang tersebut dan betapa cepatnya melombong matawang tersebut untuk mencapai nilai bersamaan 1BTC. Senarai ini sentiasa berubah-ubah bergantung kepada market movement dan ZEC lazimnya berapa di 10 yang tertinggi.

Kenapa pula pilih ZEC?

Setiap altcoin (nama lain bagi cryptocurrency selain bitcoin) ada kelebihan dan kekurangan mereka tersendiri. Secara mudah, kelebihan setiap matawang adalah:

Bitcoin: Cryptocurrency yang paling awal. Boleh digunakan di serata dunia sebagai matawang alternatif seperti di Jepun, Eropah dan Amerika. Penggunaan yang meluas membantu kenaikan harga. Market Capitalization yang paling tinggi di antara cryptocurrency yang ada.

Ethereum: Kelebihan utama ETH ini adalah Smart Contract yang boleh diprogram dalam ETH itu sendiri. Secara ringkasnya, smart contract berfungsi sebagai kontrak diantara 2 pihak yang tidak boleh dipertikai. Sebagai contoh, vendor mesin air minuman memprogram ETH smart contract di dalam mesin air minuman di mana setiap kali mesin itu diisi semula, wang akan diserahkan kepada pembekal air tanpa perlu menunggu vendor menyerahkan wang secara manual. Contoh lain:

Smart Wasiat
Monero: Secara theory, XMR ini adalah seperti bitcoin. Cuma kelebihan utama XMR adalah untraceable payment di mana keselamatan pihak pembayar dan penjual adalah lebih terjamin. Walaubagaimanapun, XMR ini boleh dilombong secara unlimited. Secara teori, sekiranya bekalan sesuatu objek adalah tiada terhad, inflasi akan berlaku.

ZCash: ZEC juga mempunyai fungsi untracable payment, tetapi apa yang memisahkan ianya dengan XMR adalah jumlah keseluruhan ZEC yang akan wujud di dunia adalah terhad sehingga 21juta ZEC, sama seperti bitcoin. Jumlah pengeluaran terhad memungkinkan ZEC mempunyai taraf deflasi, iaitu semakin lama semakin mahal. *ZCash dengan ZCoin adalah altcoin yang berbeza*

Setelah meneliti aspek-aspek di atas, saya merasakan bahawa ZEC mempunyai potensi yang amat besar di dunia cryptocurrency ini. Anda boleh baca kelebihan setiap coin yang wujud dan datang ke rumusan anda yang sendiri. Also, kalau ZEC sudah tidak untung lagi, GPU rig boleh digunakan untuk lombong coin lain.


MELOMBONG ZCASH

Setelah mendapat rig anda (recommended guna AMD GPU rigs), tibalah masanya untuk melombong.

SETTING UP ZEC WALLET

Kebanyakan app di handphone masih belum ada support untuk ZEC, oleh yang demikian, silalah buka wallet ZEC anda melalui exchanger yang dipercayai. Personally, saya gunakan Bittrex dan setelah digunakan sekian lama, tiada masalah (setakat ini) dengan website tersebut. Boleh juga browse around exchanger lain sekiranya berkehendakkan.

Setelah daftar masuk Bittrex, buka tab "wallets" untuk lihat senarai altcoins yang ditawarkan.

Bittrex interface
 Search "ZEC" untuk naikkan list ZCash, dan tekan butang "+" untuk generate wallet baru untuk ZEC anda.

Generate ZEC wallet
Settle. Sekarang simpan wallet address anda di tempat selamat. Copy paste masuk notebook untuk memudahkan langkah seterusnya.

Note: ZEC ada 2 jenis wallet. "t" wallet dan "z" wallet yang sepatutnya lebih selamat. Walaubagaimanapun, "z" wallet masih mempunyai masalah dalaman dan masih belum digunakan sepenuhnya lagi. Pastikan ZEC wallet address yang anda baru generate bermula dengan huruf "t" kerana kebanyakan pool masih belum support "z" wallet address.


MINING POOL

Apakah itu mining pool? Melombong cryptocurrency secara individual boleh makan masa yang sangat lama untuk mendapat satu block. Sebagai contoh, pada awal 2016, saya cuba melombong ETH secara solo, dan berjaya mendapat block reward (1 block = 5 ETH) hanya selepas melombong tanpa henti selama 5 hari. Melalui mining pool, Miners boleh kumpul processing power secara berjemaah dapat block reward dengan lebih konsisten (contohnya 1 ETH sehari...). Secara teknikal, boleh baca description di mining pool yang anda ceburi.

Setiap mining pool yang ada pula menawarkan pool untuk coin-coin berbeza. Sebagai contoh, Dwarfpool menawarkan pool untuk XMR, ZEC, ETH, GRS dan EXP. Sesetengah pool seperti Suprnova menawarkan banyak coin lain, tapi memerlukan pendaftaran untuk join. Untuk tujuan penulisan blog ini, saya gunakan Flypool sebagai ZEC mining pool kerana GUI pool tersebut adalah mudah untuk difahami dan ada email notification sekiranya mining rig kita down.

GUI yang sejuk mata memandang


MINING SOFTWARE

Mining software adalah perisian yang diperlukan untuk melombong mana-mana cryptocurrency. Dalam ZEC punya kes, terdapat dua mining software yang biasa digunakan iaitu SGMiner dan Claymore's Miner. Untuk memudahcara (sebab aku pakai Claymore), so guide ini untuk Claymore's Miner. Kalau dah try dan berjaya, maybe korang boleh try pulak pakai miner lain.

Operating System yang kita akan guna adalah Windows 10 (tak kisah edisi apa). Sekiranya nak pakai untuk rig yang banyak, boleh cuba guna Linux, sebab tak perlu deal dengan masalah lesen OS. Tapi personally, kalau tak pernah try Linux, agak imba tahap kesusahan nak blaja dia.

Boleh download Claymore Miner di sini: https://bitcointalk.org/index.php?topic=1670733.0 dan baca sekali discussion yang berkaitan sekiranya berminat.

Cari yang latest...


Lepas download, extract files tadi. Edit file "config.txt". Rujuk gambar di bawah:


Pool parameters: Kat website pool tu boleh tengok parameters yang disertakan. Selalunya lokasi yang berhampiran adalah lebih bagus. Tapi pengalaman aku guna server China, banyak stale shares. So aku personally guna Europe server.
Wallet Address: Ok ni wallet address yang dah save kat atas tadi. Double check bagi memastikan ianya betul. Sebab kan tak pasal je mining masuk wallet orang lain. Haha.
Rig Name: Kalau ada yang lebih dari satu rig, disarankan letak nama rig yang unik supaya senang nak troubleshoot kalau rig tu down.

Parameters lain tu boleh try godak-godak kalau nak. Baca readme.txt yang datang sekali dengan miner software tu kalau berminat.

Dah settle kat situ, create pulak satu "start.bat" (batch file). Letak parameters ni:

setx GPU_FORCE_64BIT_PTR 1
setx GPU_MAX_HEAP_SIZE 100
setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1
setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
setx GPU_SINGLE_ALLOC_PERCENT 100

ZecMiner64.exe

Cara dia mudah je, create new notepad, pastu bile nak save, tukar dot kat hujung tu, macam ni:



Sekarang try double click file "start.bat" tu. Jalan tak? Kalau jalan dia keluar macam ni:

Ni guna TeamViewer. Boleh study pasal teamviewer kat encik google.

Kalau keluar camtu, tahniah. Anda kini boleh gelar diri sendiri sebagai seorang pelombong ZEC. Nice.

Ok, kenapa kite buat "start.bat" tadi? Supaya mudah untuk buat shortcut autorun bile restart. Buat shortcut file "start.bat" tadi dan letak di desktop. Pastu kat start button windows tu, type "run" then "shell:startup". Copy paste shortcut tadi kat windows startup tu. Nescaya kalau restart pc je, terus run miner ni.

Kalau nak check status pulak, bukak website flypool tadi, masukkan wallet address kite. Usually dia update lepas 10 minit, so kalau baru je mine, sabar dulu. Kat flypool tu jugak boleh set email address untuk dia notify kalau rig down dan berapa ZEC minimum sebelum transfer ke wallet kite. Dia verify guna ip address, so bukak internet kat mining rig tadi, google je "whatsmyip" untuk dapatkan IP address for verification purposes.

So begitulah nak melombong ZEC. Tak senang, tapi bile dah try sekali, tak susah pun. Bila dah ada pengalaman melombong ZEC, cara yang lebih kurang jugak digunakan untuk mine coin lain. Cari pool, cari miner software, set parameters, run.

Kalau ada persoalan, silelah komen di sini atau di group fb yang ni, ok?

11 comments:

  1. Assalamualaikum tuan ..
    saya dah follow steps yg tuan share ni & dapat beberapa zcash dlm zcash wallet yg sy buat di bittrex tu .
    Persoalannya, macam mana nak tukar dari zec ke btc? atau nak tukar jd cash money terus?
    Saya cuba utk convert zec to btc ke btc address yg sy buat di Luno (dgn beranggapan lebih mudah utk tukar jd cash money) tapi tidak berjaya ..

    ReplyDelete
  2. Salam, nak tukar dari zec ke btc boleh convert guna exchanger kat bittrex tu. Klik kat huruf zec tu, dia akan bawa ke page zec di mana kita boleh sell. Make sure dah buat wallet btc dahulu sebelum convert.

    Dah convert zec ke btc dalam bittrex, baru withdraw btc tu ke wallet lain. kat wallet page, tekan icon "-", pastu ikut arahan dia untuk transfer ke wallet lain (seperti Luno).

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo.. macam tu steps nya.. terima kasih tuan
      boleh share tak gpu sesuai utk mining di posting akan datang?
      (kalau boleh ade sub-topic utk beginner gpu mcm mid-end gpu ke)

      Delete
  3. Assalamualaikum. sy baru lagi berjinak2 dgn crytocurrency. boleh tak bro tolong senaraikan barang2 yg perlu sy beli utk set up rig mining. cth jenis motherboard, gpu , graphic card dll. semoga Allah murahkan rezeki tuan yg sudi berkongsi ilmu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, tahniah sebab mata terbuka dengan cryptocurrency ni. Boleh try baca post yang ni: http://lordapes.blogspot.my/2017/06/perbandingan-gpu-untuk-melombong.html untuk start melombong.

      Delete
  4. Terbaik maklumat yang tuan kongsi.. ada tak cadangan tuan untuk join mana2 public pool.. sebab saya takda modal untuk setup mining machine sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Public pool? Depends kepada jenis coin yang nak mine. Cuba try tengok dwarfpool atau suprnova.cc ada tak coin yang nak mine tu.
      Kalau nak setup rig slowly, beli je satu gpu. Paling murah GTX1060 atau RX480, pasang kat pc rumah. Mining sikit-sikit test power dulu.

      Delete
  5. Assalamualaikum ada contact num tk tuan

    ReplyDelete
  6. Klu sy trlps pandang buka blog ni hrp tuan blh wsp sy dn bgthu lordaper ni wsp sy 0199125649 harp kesudian tuan. Sy nk setup zcash

    ReplyDelete
  7. This is my first time visit to your blog and I am very interested in the articles that you serve. Provide enough knowledge for me. Thank you for sharing useful and don't forget, keep sharing useful info: X11 mining

    ReplyDelete